نحوه طراحی ساختار سازمانی
نوشته شده توسط : زیبای پنهان

 

طراحی ساختار سازمانی برای توسعه چگونگی سازماندهی یا گروه بندی افراد برای کمک به اهداف سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. این ساختار گزارشگری ، مشاغل ، غرامت و مسئولیت های هر نقش را تعریف می کند. طراحی ساختار سازمانی مستلزم در نظر گرفتن ارزش ها ، اهداف مالی و تجاری سازمان است. این باید به رشد سازمان و توانایی افزودن مشاغل یا بخشهای اضافی منجر شود.

واحدهای تجاری یا بخشها را تعریف کنید.

 هر واحد تجاری باید اهداف و مسئولیتهای مشابهی داشته باشد که توسط یک یا چند مدیر قابل نظارت و هدایت باشد. واحدهای تجاری یا بخشها برای هماهنگی در طراحی ساختار سازمانی مناسب ، همسو می شوند. بسته به نوع ساختار سازمانی که مورد استفاده قرار می گیرد ، ممکن است بخشها به طور جانبی با سایر بخشها هماهنگ شوند یا یکی بر دیگری نظارت کند.

تعیین کنید که کدام نوع ساختار سازمانی بیشتر با نیازهای تجاری شما مطابقت دارد

. چندین نوع و نحوه طراحی ساختار سازمانی تضمین می کند که یک سازمان می تواند با ساختار گزارشگری خود با موفقیت عمل کند ، در صورت لزوم گسترش یابد و اهداف خود را با موفقیت برآورده کند. به عنوان مثال ، اگر سازمان شما کوچک است ، ممکن است به سادگی ساختار سازمانی را به بخش هایی مانند تولید ، منابع انسانی و امور مالی تقسیم کند. نوع کسب و کار ، واحدها و نحوه عملکرد سازمان شما تعیین می کند که کدام نوع ساختار سازمانی را انتخاب کنید.

تیم های اجرایی و مدیریتی را تعریف کنید.

 مدیران و مدیران مسئول اطمینان از مطابقت هر واحد تجاری با اهداف سازمان هستند. این ممکن است شامل یک یا چند مدیر ارشد برای نظارت بر کل سازمان و مدیران برای هدایت هر واحد تجاری در ساختار سازمانی باشد. سازمان ممکن است از یک ناظر برای نظارت بر کلیه عملیات و یا چندین سرپرست جهت هدایت هر واحد تجاری ، در نهایت به مدیر اجرایی یا مالک گزارش دهد.

معیارهای عملکرد و جبران را تعیین کنید.

 هنگامی که مراحل طراحی ساختار سازمانی تعیین می شود ، شرح وظایف را می توان به وضوح تعریف کرد و در آن هر شغل در سلسله مراتب قرار می گیرد. هر شرح شغل باید شایستگی های مورد نیاز برای انجام کار و انتظارات هر شغل برای تحقق اهداف سازمان را منعکس کند. پس از تعریف هر شغل در ساختار ، باید جبران خسارت بر اساس مسئولیت های هر شغل تعیین شود.





:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: